Melen Barajı Projesinin Tarihçesi


Melen Barajı Projesinin Tarihçesi

1990 yıllarda İstanbul'un içme suyu sıkıntısı başlamıştır. Göçle gelen hızlı nüfus artışı, içme, kullanma ve sanayinin ihtiyaç duyduğu suyun temininde problemler oluşturmuştur. Trakya'daki suyu alınabilecek dereler küçük baraj ve bentlerle İstanbul'a taşınmıştır. Artan ihtiyaca cevap verebilmek için daha uzaklardan su getirme fikri doğmuştur. Sakarya ile Düzce illerinin sınırını oluşturan Melen Çayı projesi doğmuştur.

1991 yılında Melen Sistemi'nin fizibilitesi DSİ-Nippon Koei Co. ortak çalışması ile ortaya çıkarılmıştır.


Projeye JBIC (Japan Bank for International Cooperation-Japonya Uluslararası İşbirliği Bankası) tarafından 1 milyar dolar karşılığı 94,8 milyar Japon Yen'i kredi açılmıştır. Bu kredi anlaşmasının 52,5 milyar Yen'lik ilk paketi 1993 yılında 42,3 milyar Yenilik ikinci paketi ise 1996 yılında sonuçlandırılarak aynı yıl (1991) fizibilitesinin gözden geçirilmesi, kati proje ve uygulama projeleri ile ihale dokümanlarının hazırlanması hizmetleri bir müşavirlik grubuna ihale edilmiştir. Bu kredi dilimlerinin yıllık faiz tutarları sırası ile % 3 ve % 2,5 olup, geri ödeme süresi ilk 7 yılı ödemesiz olmak üzere 25 yıldır.

Melen Projesi'nin finansmanı için Japon Denizaşırı Ekonomik İşbirliği Fonu 'ndan sağlanan krediye ilişkin Japonya Hükümeti ile Ankara'da 18.08.1993 tarihinde anlaşma imzalandı. 28.10.1993 tarihinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü'nce gerçekleştirilecek İstanbul İçme suyu Büyük Melen Projesi'nin finansmanı için Japon Denizaşırı Ekonomik İşbirliği Fonu 'ndan sağlanacak krediye ilişkin anlaşmayı Hazine ve Dışticaret Müsteşar Vekili Osman Ünsal imzaladı. (Devlet Arşivleri)

Melen Barajı projesi Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı seçildiği 1994 yılında İSKİ İstanbul Master Planına da girdi. Proje 1997 yılında DSİ tarafından hazırlanıp, 2001 yılında inşaat işleri başladı. Projenin ilk etabı 20 Ekim 2007'de uygulamaya geçti. 2003 yılında, İSKİ müdürünün projenin gereksiz olduğu yönünde itirazı olmuştur. İstanbul nüfusunun DSİ'nin beklediği kadar artmayacağı, su kaçaklarının azaltılması, Istranca ve Yeşilçay barajlarının tamamlanması koşulu ile projenin yeniden değerlendirilmesini önermiştir

Melen Çayı, İstanbul boğazına uzaklığı 170 km'dir. Düzce ovası Kuzey Anadolu Fayı üzerinde tektonik bir ovadır. Bir çanak şeklinde olan ovanın tüm suları Efteni Gölü'nde bir araya gelip, birleşerek Melen Çayı'nı oluşturur. Düzce şehir merkezinin doğu yakasının sularını toplayan ve üzerinde Hasanlar Barajı bulunan Küçük Melen Çayı Efteni gölüne dökülür. Göle dökülen diğer dereler; Asar Deresi, Aksu Deresi, Uğur Deresi Sığırlık, Samandere ve Torku dereleriyle birleşerek gölden Büyük Melen adıyla çıkar. Melen Çayı Kocaali'den Lâhna deresini de aldıktan sonra Karadeniz'e ulaşır. Proje kapsamında Melen Çayı ile İstanbul arasına 105 km uzunluğunda boru hattı döşenmiştir. Gelen su Şile Ağva'da Yeşilçay sistemine aktarılmış, oradan Yavuz Selim Arıtma tesisine ulaştırılmıştır. Melen Çayı'ndan İstanbul'a günde 700.000 m³ su verilmektedir.

Melen'den su birinci aşamada Melen Regülatörü yapılarak, baraj yapmadan akan su İstanbul'a Ekim 2007'de gönderilmiştir. İkinci aşamada gönderilecek suyun depolanması amacıyla Melen Barajı inşa edilecektir. Melen barajı Sakarya ili Kocaali ilçesi, Ortaköy sınırlarında yapılmaya başlanmıştır. Baraj alanı Melen çayının Karadeniz'e döküldüğü yere 7 km uzaktadır.

2014 yılında barajın temel atma töreni yapılırken, inşaat süresinin iki yıl alacağı belirtiliyordu. Hatta o dönemki Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu barajın '7 Aralık 2016 tarihinde saat 14.59'da biteceği' sözünü bile vermişti. 2014 yılında bir gün aniden baraj bölgesindeki evlerin elektrikleri kesilerek köyler boşaltıldı
Reactions

Yorum Gönder

0 Yorumlar